مقالات

BTS یا دکل مخابراتی چیست؟

بی تی اس و دکل مخابراتی

BTS و کاربرد آن:

BTS یا دکل مخابراتی چیست؟ گوشی همراه یا همان موبایل یکی از پرکاربردترین وسیله های الکترونیکی است و قطعا همه ما در هر کجای این جهان از این اختراع فوق العاده بهره مند هستیم. تقویت سیگنال موبایل: در نهایت BTS های در دنیای تکنولوژی امروز خدمت بزرگی به جامعه ما کردند اینکه یه شخص به راحتی میتواند با فشردن چند کلیک با شخص دیگر در مکان دیگر ارتباط برقرار کنند.

BTS یا دکل مخابراتی

حتما سازه های فلزی غول پیکر که دکل نام  دارد را در جاهای مختلف شهر دیده اید و شاید با خودتان فکر کرده اید که این دکل ها چگونه کار میکنند و فرکانس را به گوشی های همراه ارسال می کنند. به طور ساده بی تی اس که مخفف base transceiver station است مجموعه ای از فناوری های دست انسان است که به شرکت مخابرات امکان ارتباط میان کاربر موبایل را فراهم می کند.

توجه داشته باشید که دکل های بی تی اس تنها بخش کوچکی از فناوری جهانی است که برای راه اندازی به اجزای مهم دیگری نیاز است فرستنده، گیرنده، امواج رادیویی، پردازش سیگنال ها، رمز گشایی، رمز نگاری و… بخش دیگر از این خدمات را به عهده دارد.

امواج رادیویی و دکل های مخابراتی

دیتا به صورت امواج رادیویی از BTS (دکل مخابراتی) به موبایل به صورت وایرلس یا بیسیم منتقل میشود. همچنین ارتباط بین موبایل تا BTS به صورت بلعکس از همین بستر انجام می پذیرد.

در بعضی از نقاط که ما به عنوان نقاط کور پوشش دهی آنتن موبایل می شناسیم این ارتباط به درستی انجام نمی پذیرد و موانع فیزیکی باعث می شود که ارتباط بین BTS و موبایل به صورت کامل انجام نشود.

دکل BTS

تقویت کننده آنتن موبایل در استان های اطراف

به عنوان مثال وقتی شما صحبت می کنید بستر انتقال این صدا و یا این موج مکانیکی هوا می باشد یا اینکه زمانی که یک فلز را گرم کنید، بستر انتقال گرما در درون فلز مولکول های به هم چسبیده فلز می باشد که بستر ارتباطی یا انتقال دیتا در موبایل به صورت بی سیم یا وایرلس است.

نحوه کار کردن BTS:

وقتی میخواهیم با فردی تماس بگیریم بی تی اس سیگنال موبایل موبایل نزدیک ترین پایگاه را شناسایی میکند و تکنیک سیگنالیک تعدادی پیام را ارسال میکند این پیام های سیگنالی پس از دریافت از طریق فیبر نوری باعث ایجاد ارتباط می شود.

دکل BTS

انواع بی تی اس:

1-micro BTS (میکرو)

این نوع در نقاط مسکونی که برد آن 500 متر است استفاده میشود.

2- inside BTS (داخلی)

این نوع در داخل شهرها استفده میشود و برد آن 1 کیلومتر میباشد.

3- outside BTS (خارجی)

این نوع از دکل ها بیشتر در خارج از شهرها کاربرد دارد و برد آن 35 کیلومتر است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *